Bulder - Tvorba procesu
Jak jsme již psali zde, v souvislosti s nadcházejícím vydáním VIS9®PLANT jsme vytvořili fantastický nástroj na tvorbu výrobních a business procesů - a to zdarma.
V podstatě na světě nenaleznete rychlejší nástroj, který takto vytvoří funkční business procesy v souladu se standardy UML. Design výrobních a obchodních procesů nebyl nikdy tak rychlý a jednoduchý.
Protože máme zkušenosti s přepisováním myšlenek na papír a jejich následnou prezentací, moc dobře víme, jak je těžké udržet geniální myšlenku dlouho v hlavě. Tehdy oceníte rychlé řešení a velmi rychlé ovládání programu VIS9®Builder. Ten od vývojové verze 0.3.86 poskytuje plně funkční modely procesů. A co to znamená?
To znamená, že máte v ruce jedinčný nástroj, který Vám umožní vytvořit opravdu funkční proces, který můžete již nasadit do své továrny, podniku či kanceláře.
Vždy profesionální vzhled
Navržením procesu ve VIS9®Builder dostanou vaše prezentace procesů, profesionální vzhled. Ukážete tak světu, že se vyznáte a myslíte to s procesy ve vaší firmě vážně.
Jak to tedy uděláte?
Na tomto řešení je nejkouzelnější, že na něm může spolpracovat několik lidí s různými schopnostmi a úrovní odborných znalostí současně.
Řekněme, že máte tři úrovně, ze kterých můžete současně systém vašeho podniku navrhovat či stavět:
- Business - Nejvyšší úroveň řízení. Váš návrh si poskládáte jako kostičky stavebnice. Když se Vám něco nezdá, jednoduše to předěláte. Hlavně nic složitého.
- Analytik/Metodik - Navrhuje, jak se budou jednotlivé business bolky uvnitř chovat, aby to dávalo smysl, z hlediska lidí a rolí ve firmě. Jaké otázky budou zákazníci či zaměstnanci muset odpovědět v dotaznících, které jim systém předloží.
- Programátor - Nakonec se všechno musí odehrát fyzicky v datech, uložit zapsat, posunout, začít či ukončit, tak jak to obě horní úrovně navrhli.
Výsledkem je pak naprosto transparentní softwarové řešení, které je srozumitelné úplně všem a na všech úrovních.
Opravdu jednoduché
Sázíme na jednoduchost. Takže po spuštění procesu se vám zobrazí prázdný projekt, ve kterém již máte připraven začátek a konec procesu. Nyní si jen vložíte jakýkoliv funkční blok či více bloků a mezi sebou je propojíte, tak jak mají jít za sebou. Je to jako dětská stavebnice.
Připravili jsme pro vás pět základích režimů editoru:
- Výběr - umožňuje vybírat funkce bloků.
- Prohlížení - zobrazuje projekt tak, abyste si v něm náhodou nic nezměnili, ale navíc ještě můžete klikat na funkční bloky a to vás vždy přesměruje do procesu, který se pod ním skrývá.
- Přesun - Pokud potřebujete s prvkem pohnout po papíře, zvolte tento nástroj.
- Spojení - Pomocí tohoto nástroje propojíte mezi sebou bloky, tak jak chcete, aby šli logicky za sebou.
- Úpravy - Zobrazí volitelné možnosti vybraného bloku či popisku.
Přidat můžete hned několik funkčních bloků:
- Aktivita - Provádí aktivitu, která je požadována v rámci tohoto procesu. To znamená, že se na tu samou ativitu odkázat i z jiného procesu.
- Kouč - Pozastavuje proces a komunikuje s uživatelem.
- Skript - Provádí strojový skript (určeno pro programátory). Z hlediska businessu nepodstatné.
- Rozhodovací strom - Rozhoduje, kudy bude proces pokračovat.
- Popis - Umožňuje popsat různá místa v procesu pro přehlednost diagramu.
- Info čáry - Každá čára či šipka v procesu by měla mít svůj vlastní popisek, aby bylo jasné, co čára či směr procesu znamená.
- Konec - Zde proces končí a buď předá řízení nadřízenému procesu, pokud nějaký existuje.
- Chyba - Aktivuje se v případě chyby v procesu. Umožňuje tak zachytávání chyb.
- Čas - (SLA - Service Level Agreement) Definuje čas, do kdy musí být služba poskytnuta. Pokud není splněno, aktivuje se čímž přeruší probíhající proces.
Rozhodovací strom
(Decision tree - nastavuje již analytik či metodik) byl vytvořen pro účely směrování toku procesu jiným směrem. Je tak na první pohled zřejmé, kudy proces má pokračovat podle dosažení různých podmínek.
(Nezapoměňte, že vše je naprosto standardní, a pro odborníky je toto samozřejmostí.) Aby bylo možné nastavit podmínky, kudy bude proces pokračovat navrhli jsme jednoduché prostředí na definování podmínek rozhodování. Pro rozhodovací strom je vždy jeden směr, který je vždy průchozí. Nemá smysl jej nijak nastavovat. Podmínku tedy můžeme nastavit až pro další směr. Ukážeme si to na jednoduchém procesu zpracování čárového kódu, tak jak jej zpracovává terminál systému VIS9®PLANT.
V tomto případě se podíváme na rozhodovací strom "is Barcode Set?" Prosím, toto nastavování nechte na vašem metodikovi či analytikovi (toho kdo nastavuje procesy vaší továrny), z hlediska businessu je to příliš velký detail. Za business pouze definujte otázku a kudy má šipka jít.
Logicky vyplývá, že můžeme podmínku také otočit, když prohodíme výstupní šipky. Pak tedy také změníme podmínku:
Jak vydíte bylo potřeba vyměnit podmínku z:
Takže dost detailů
Nyní máte představu o tom, že plně digitalizovat vaší továrnu je vlastně velmi jednoduché. A o to nám vlastně jde. Dát vám do rukou nástroje, které vám umožní dělat zázraky ve vašem podniku, a to prakticky ihned a zdarma. Získáte tak náskok sami před sebou. Uvidíte, co se ve vašem podniku skutečně děje a vytvoříte si jednoduše přehled o tom, co je dobré ve vašem podniku ihned zlepšit.
Tento nástroj stáhnete zde:
Stažení VIS9®Builder
Zatím úplně stačí, když si tento nástroj stáhnete, trochu si s ním pohrajete a zjistíte, že je to opravdu něuvěřitelně jednoduché a extrémně účinné.
Pár rad a triků na závěr
- Proces dělějte vždy, co nejjednodušší! Aby bylo možné proces, co nejrychleji pochopit, je nutné vymezit složitostí. Nezepoměňtě, že detaily můžete vždy rozpracovat o úroveň níž.
- Zleva do prava a ze shora dolů! Vždy navrhněte tok pouze těmito směry (nevracejte se), pochopení je pak vždy přirozené. Pokud se v procesu musíte vrátit, pak to bude vždy vyjímka.
- Nikdy nekřižte čáry! Křízení čar způsobí pouze jedno: nepřehlednost a zmatek. Když pomineme fakt, že takový proces je spíš k smíchu, tak nejde pominout fakt, že se na takový proces níkdo nebude chtít přirozeně dívat.
- Vždy nechte čáry, co nejrovnější! Rovné čáry v procesu znamenají čistotu řešení. Křivá čára nevyjdřuje nedostatek času, ale lajdáctví. V nástroji, kde si naskládáte procesy během několik vtěřin, stačí už jen zlomek tohoto času na uspořádání.
- Coache doprostřed! Kouče jsou záležitostí střední úrovně procesů, někdy je nevolejte z nejvyšší úrovně a nikdy z nejnižší.
- Skripty vždy dolů! Pamatujte, že úroveň skritpů by měla být vždy dole. To jsou skutečné stroje, které pracují.
- Myslete na budoucnost! Navrhujte vaše procesy tak, aby se daly v budounu použít znovu i k jiným účelům. Vytvoření zcela nového procesu pak pro vás bude vždy jednodušší než to předchozí.
„Váš proces je vaše vizitka! Dejte si záležet.“